raylı sistemlerin özellikleri

Raylı Sistemlerin Özellikleri Nelerdir?

Raylı sistemlerin özellikleri nelerdir; tercih edilen ray sistemi türüne ve kullanılan teknolojiye bağlı olarak değişiklik gösterir. Bu sistemlerin temel özellikleri içerisinde kendilerine ait bir ray yolu üzerinde ilerlemeleridir.
Karayolundan farklı olarak oluşturulan demiryolları köprü ya da toprak zemin üzerine oluşturulabilir. Kimi raylı sistemlerin kullanılması için ise asfalt zemin tercih edilebilir.

Raylı Sistem Türleri

Raylı sistem özellikleri kullanılan teknoloji ile doğrudan bağlantılıdır. Günümüzde kullanılan ve hala geliştirilmeye devam eden türler; çelik ray ve tekerlek gibi teknolojilere dayanan yüksek hızlı trenler, manyetik levitasyon teknolojisi ile oluşturulan yüksek hızlı trenler, konvansiyonel trenler, yük ve yolcu trenleri ve kent için raylı sistemlerdir.
Bu sistemlerin her birinin kendi içerisinde incelenmesi ile özellikleri kolaylıkla anlaşılabilir.
Çelik Ray Ve Tekerlek Teknolojisi İle Raylı Sistemler Ve Özellikleri
Çelik ray ve tekerlek teknolojisinin kullanıldığı raylı sistem özellikleri şu şekildedir;
• Bu ray sistemlerinin konforu yüksektir. Kolaylıkla yüksek hızlara çıkılmasına zemin oluşturur.
• Kendine özel olarak dizayn edilmiş yollarda kullanılması gerekir.
• Şehirler arası yolculuk gibi alanlarda kullanılır. Bu sistemler istenirse normal konvasniyonel tren yolları ile kullanılabilir.

Maglev Teknolojisi İle Raylı Sistemler Ve Özellikleri

Manyetik levitasyon teknolojisi ile oluşturulan raylı sistem özellikleri incelendiğinde şu şekilde özelliklere ulaşılır;
• Bu ray sistemi ile kullanılan trenler saate 300 km/saat hıza ulaşabilir. Çok yüksek hızı nedeniyle şehir içerisinde kullanılmaya uygun değildir.
• Bu sistemin en büyük farkı raylı sistem içerisinde kullanılan çalışma prensibidir. Bu renler mıknatısların kutupları sonucunda elde edilen manyetik alan içerisinde oluşan ittirme kuvvetine dayanır.
• Sessiz bir şekilde çalışan bu sistemler hem konfor hem de yüksek yolcu kapasitesi içerir.

Konvansiyonel Trenler Ve Özellikleri

Konvansiyonel raylı sistem özellikleri günümüzde şehirler arası ulaşımda kullanılan bölgesel tren ya da ekspres olarak bilinen tren türleridir. Bu trenler çok yüksek hıza ulaşamazlar. Konforları orta derecedir ve kısa mesafeler için yolcu ve yük taşımacılığı yapılabilir.
Bu sistemler içerisinde tren için özel yolların oluşturulması gerekir. Yüksek hıza ulaşamadığı gibi raylı yol sistemi dış etkenlerden etkilenebilir. Örneğin yazın sıcak havalarda demir yolunda genişlemeler yaşanabilerek trenin hızı düşebilir ya da trenin belirli bölgelerde dinlenmesi gerekebilir.

Kent İçi Raylı Sistemler Ve Özellikleri

Kent için raylı sistemler özellikleri günümüzde kullanılan metro, tramvay, banliyö ya da hafif metro gibi sistemlerin oluşmasını sağlar. Bu tren sistemlerinin her birinin kendine ait özellikleri bulunur.
• Metro: Yer altı ya da yer üstü olarak düzenlenebilen metrolar kendilerine özel olarak oluşturulmuş raylı sistem üzerinde şehir içerisinde yolcu taşımacılığı sağlar. Ortalama olarak 30.000 ila 70.000 yolcu kapasiteleri bulunur. Yüksek hızlara ulaşabilirler.
• Tramvay: Tramvaylar şehir içerisinde genellikle yayaların kullandığı alanlarda kendine özel ray sistemine sahip olan sistemdir. 50km/saat ila 70 km/saat hızları arasında ulaştırma gücüne sahiptir. Ortalama olarak 5.000 ila 15.000 yolcunun taşıması sağlanır.
• Hafif metro: Bu tren türleri banliyö trenlere benzer sisteme sahiptir. Özellik olarak ise tramvaylara benzerler. Yerleşim bölgelerinde 90 km/saat ila 110 km/saat arasında hıza ulaşabilirler. Durak aralıkları 300 m ila 700 m arasındadır.
• Banliyö: Metrolara benzeyen bu raylı sistem türü özellikle tren duraklarının ve yollarının bulunduğu alanlarda kullanılır. En yüksek 110 km/saat – 130 km/saat hıza yükselebilirler. Kent içi raylı sistemlerde sıklıkla tercih edilir. Ortalama olarak tek yönde 110.000 yolcu taşıma kapasitesi bulunur.
• Monorail: Monorailler kendine özel olarak dizayn edilmiş olan yüksek seviyeli beton ya da kolonlara inşa edilen sistemler üzerinde yer alır. Maksimum olarak 80 km/saat hıza ulaşabilirler.

Yük Ve Yolcu Trenleri Ve Özellikleri

Yük ve yolcu trenleri özellikler vagonlar ile birbirine bağlanmış trenlerdir. Bu trenlerin en başından lokomotif yani taşıyıcı vagon bulunur. Bu vagon arkada kalan vagonların çekilmesini sağlayarak yolcu ya da yükün şehirler arasında uygun maliyete taşınmasına yardımcı olur.
Otomotrisler yani başta bulunan taşıyıcı vagonlar dizel yakıttan ya da elektrikten güç alabilir. Kullanılan yakıt türü dizel ise DMU, elektrikli ise EMU olarak isimlendirilirler.
Bu trenler yalnızca yolcu, yalnızca yük ya da karma trenler olarak üretilebilir. Kullanılan sistem aynı olacaktır.